W tym roku MPK Łódź nie będzie już pozyskiwać nowych autobusów z silnikiem diesla. Oznacza to, że zapomnieć można między innymi o używanych pojazdach mini. Od początku 2026 roku będzie można nabywać tylko autobusy zeroemisyjne. Jednak przewoźnik odkłada takie inwestycje po 2028 roku.
W połowie 2026 roku na ulice Łodzi wyjadą
63 autobusy z modułem tzw. miękkiej hybrydy. 38 krótkich autobusów 12-metrowych oraz 28 przegubowych, czyli 18-metrowych zostało pozyskanych dzięki kontraktowi z firmą Solaris. Ten wart jest 261 mln złotych.
MPK Łódź na ostatniej prostej z dieslami Wspomniane autobusy będą ostatnimi w historii spółki pojazdami z napędem spalinowym. Bowiem do końca roku miejski przewoźnik nie planuje już ogłaszać postępowania na nowy tabor, a od 1 stycznia 2026 roku zmieniają się przepisy.
– W myśl obecnych przepisów możemy kupować już tylko zeroemisyjne pojazdy. W związku z tym ten zakup [64 autobusów] trochę wyprzedził przerwę pomiędzy kończącą się perspektywą, a rozpoczynającą się kolejną perspektywą unijną – powiedział "Transportowi Publicznemu" prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.
Fot. Urząd Miasta Łodzi | Miejski przewoźnik nie zamówi już w tym roku więcej autobusów spalinowych
Za niecałe pół roku tylko autobusy zeroemisyjne Ubiegłoroczna nowelizacja ustawy o elektromobilności oraz paliwach alternatywnych nakłada na miasta takie, jak Łódź (powyżej 100 tys. mieszkańców) zakup, wynajem czy leasing wyłącznie autobusów zeroemisyjnych.
Jako przykład można podać autobusy mini. MPK Łódź na początku tego roku chciało
sprzedać wszystkie 42 sztuki Isuzu Novociti Life z 2018 i 2020 roku. Do czasu zakupu nowych pojazdów miałyby je zastąpić używane. Teraz już takiej możliwości nie będzie.
Zresztą okazuje się, że pozyskanie autobusów zeroemisyjnych nie będzie teraz łatwe. Nawet dla tak dużego przedsiębiorstwa, jak te w Łodzi. – Nie stać nas na zakup elektryka czy wodorowca w tak dużej ilości bez dofinansowania. W związku z tym musimy pewnie poczekać do 2028 czy 2029 z następnym postępowaniem na pojazdy zeroemisyjne – przyznaje szef łódzkiego MPK.
Historia zakupów autobusów elektrycznych w Łodzi Przy okazji słów prezesa Zbigniewa Papierskiego warto przypomnieć historię zamówień MPK Łódź, jeżeli chodzi o autobusy elektryczne. Żadne z w sumie 61 pojazdów nie zostało kupione bez większego czy mniejszego dofinansowania.
Od marca 2022 roku użytkowane są pierwsze tego typu pojazdy w Łodzi –
17 elektrobusów Volvo 7900 electric. Zostały zakupione w ramach dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014-2020. Łączny koszt to ok. 65 mln zł, a unijne dofinansowanie to 45 mln zł.
Fot. Urząd Miasta Łodzi | MPK Łódź w połowie 2026 roku będzie posiadało 61 autobusów elektrycznych
Kolejne autobusy elektryczne w Łodzi to
8 przegubowych Solariów Urbino 18 Electric, które kursują od stycznia 2024 roku. Pojazdy zakupiono w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Unijne dofinansowanie to 31,9 mln zł.
Natomiast do połowy 2026 roku na ulice Łodzi wyjdzie 36 najnowszych elektryków od Solarisa. Będzie to 14 autobusów 12-metrowych oraz 22 przegubowych, czyli 18-metrowych. Projekt jest współfinansowany z środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Łączny koszt to ok. 116,7 mln zł, a dofinansowanie to rekordowe 114,7 mln zł – czyli aż 98 proc.
61 sztuk autobusów elektrycznych w połowie 2026 roku, stanowić będzie 15 proc. pojazdów elektrycznych w całej flocie MPK, liczącej aktualnie 405 autobusów.
W perspektywie do 2035 roku MPK Łódź chce osiągnąć całkowitą zeroemisyjność taboru autobusowego. Żeby tak się stało, w ciągu najbliższej dekady potrzeba by wymienić ponad 340 autobusów.